Dag 12 - Geneve/Chamonix

het hoogtepunt

Vandaag begint vroeg voor ons; na de gezellige avond van gisteren, meten we om 07:00 ons (feng shui) bed uit, om na een snelle opfrisbeurt (met zeewierzeep) en een uitgebreid ontbijt (met relaxmuziek op de achtergrond) naar het station te gaan. Hier hebben we afgesproken met Ramon, Ludmilla, Thomas en Caroline. Per trein gaan we naar de luchthaven, vanwaar ons busje vertrekt richting Chamonix, een klein Alpendorpje aan de voet van de Mont Blanc.
De busrit duurt een uur en er is genoeg te zien (zoals een bijna slapende chauffeur, maar dat ter zijde). De route gaat langzaam omhoog en de bergtoppen worden steeds hoger. Na ongeveer 3 kwartier krijgen we onze eerste aanblik van de reusachtige Mont Blanc te zien. Wij worden hier even stil van, dit is de hoogste berg van onze reis en wat een prachtig plaatje levert deze op.

Aangekomen in het dorp gaan we eerst even eten en drinken inslaan voor onze tocht, want bergbeklimmen doe je niet onvoorbereid. Nou ja, wij wel. Sharon heeft namelijk alleen sandalen bij zich en ik heb niets meer dan t-shirts bij me. Wisten wij veel dat het op de berg kan vriezen en er geen asfalt paden zijn....ik dacht dat Frankrijk altijd zo'n ontwikkeld land was :-). Gelukkig is er een sportwinkel in het dorp, waar Sharon snel en paar bergschoenen koopt. Tijd voor een van de mooiste attracties, de kabeltrein de berg op. Deze overwint in ongeveer 10 minuten ruim 1.000 meter en brengt ons op 2.300 meter hoogte. Leuke aan kabeltreinen is dat ze ontzettend schommelen bij elke hoekverandering van de kabel, wat een van de beste kermisattracties oplevert. Ik hoor altijd dat de kermis in Volendam zo geweldig is, maar ik durf te wedden dat ze geen kabeltrein hebben die 1.000 meter omhoog gaat.

Eenmaal boven is het fris, maar het uitzicht is fantastisch. We zijn ver boven de bomengrens, het landschap bestaat uit grote rotsblokken, mos en kleine bloemetjes. Daarnaast zijn we zeer dicht bij de top van de Mont Blanc zelf. Het uitzicht naar beneden is ook fantastisch, de huizen van Chamonix zijn niets meer dan stipjes vanaf hier. Overigens, er is geen railing op de berg (waar is toch de beschaving gebleven), dus als je over het randje gaat, rol je ook een heel eind naar beneden. Bovendien is hier ook nergens een sint Bernard post te bekennen, dus als je sterft is dat zonder rum en hond bij je.
Na wat leuke groepsfoto's voor de Mont Blanc, is het tijd voor de eerste wandeling. Dit gaat naar een prachtig azuurblauw smeltwater meer, omringd door reusachtige stenen (een soort hunebedden, maar dan niet netjes opgestapeld). Hier rusten we wat en uiteraard ga ik even naar beneden (samen met Thomas) om het water te voelen. Dit is ijskoud en glashelder. Het is zo puur, dat je het gewoon kan drinken, wat we dan ook doen. We nemen ook nog wat water mee in een plastic zak voor de anderen, zelfs Sharon vindt het overheerlijk (dezelfde Sharon die normaal liever fruit uit blik eet dan echt fruit :-) ).

Na onze rustpauze langs het meer, begint de echte hike. Deze gaat over de flanken van de bergen naar de gletsjer, vanwaar je met een trein naar beneden kan. De tocht gaat ongeveer 3 uur in beslag nemen en voert ons over paadjes van niet meer dan een halve meter breed die langs de afgronden lopen. Er is ontzettend veel te zien, niet alleen prachtige uitzicht naar beneden (waar we expres niet altijd heen kijken), maar ook de omgeving vol prachtige rotsen, planten en kleine beekjes.

De wandeling eindigt bij de gletsjer, waar een terras is gebouwd. Het zal jullie niet verbazen, maar het was nogal koud op het terras. Het is wel het enige terras waar als je iets van de tafel stoot, het een paar 100 meter omlaag valt en in een 10.000 jaar oude ijslaag terecht komt. Als ik een I-phone had gehad, had ik hem nu in de gletsjer kunnen gooien zodat toekomstige generaties deze kunnen terugvinden in de ijslaag en zich kunnen verwonderen over de techniek van de 21ste eeuw.
De rit met het treintje naar beneden is ook erg mooi; het is een ouderwets tandwiel treintje die steil naar beneden gaat. Er is echter een Chinese vrouw die in de rij probeert de mensen wat sneller naar beneden te krijgen door te duwen en voor te dringen. Daarnaast loopt ze de hele tijd te schreeuwen tegen haar man en kinderen. Helaas voor haar valt dat bij ons niet helemaal in goede aarde en gaan we haar expres tegenhouden. Als ze dacht dat de Chinese muur ondoordringbaar was, kent ze de Nederlandse muur nog niet. Erg leuk vindt ze het allemaal niet en ze blijft maar in het Chinees schelden. Uiteindelijk krijgt ze een slecht plaatsje gescheiden van haar familie, en heeft haar man ook even rust. Beneden maakt Caroline alles goed door het 'gelukkige' gezinnetje op de foto te zetten. Toch vreemd dat je zo kan stressen en jagen in zo'n prachtige omgeving.

's Avonds zijn we allemaal erg moe en zijn onze voeten gesloopt (zelfs een feng shui bad kan dat niet meer rechtzetten). We eten bij Ramon en Ludmilla thuis een pizza en aan het eind van de avond gaan we toch nog even Geneve in. De boulevard is tot laat in de avond erg gezellig, helaas zijn alle feesten al afgelopen tegen de tijd dat wij er zijn (uur of 00:00). Gelukkig vinden we nog een leuk Arabisch tentje, waar we een paar drankjes drinken en de shisha roken (waterpijp). Helaas zijn alle uitgaansgelegenheden in Geneve verplicht te stoppen om 02:00 's nachts en komt er een wettelijk einde aan een ongedwongen dag.