Dag 14 - Geneve - Milaan

En weg is de Zwitserse degelijkheid

De dag van vertrek uit Geneve is aangebroken en tijd om af te rekenen met het hotel. De euro is kennelijk flink gekelderd sinds ik geboekt heb, want het bedrag komt in euro's een stuk hoger uit dan toen ik het berekende. Blijkbaar word ik gemist in Nederland, maar geen nood. Als ik terug ben zal ik de economie weer even een slinger geven met mijn harde werk :-).
Op aanraden van Ramon en Ludmilla gaan we eerst nog even op zoek naar een goede croissant in Geneve, tot op heden deed de kwaliteit onder voor de Franse croissants. We vinden een bakkerij en wat blijkt; ze verkopen ronde croissants! Hier slaan we er snel een paar van in en dan is het wachten op de trein naar Milaan.
De trein naar Milaan gaat een keer per dag en is een hoge snelheidstrein met restaurantwagen en vaste plaatsen. We hebben hier speciaal voor moeten reserveren en ik kijk erg uit naar de reis. De EC 39 is een geliefde lijn onder treinliefhebbers. Na een uur wachten is het zo ver, de trein komt binnen op het spoor...maar lijkt niet echt op een hoge snelheidstrein. Het is een oude Zwitserse locomotief met verouderde wagons erachter. Ook de plaatsreservering is vervallen, dus het is vechten voor je plek. Blijkt dat de trein niet kan rijden wegens technische problemen. Welkom in Italië...en we moeten nog 4 uur reizen.
De reis zelf is wel mooi, de Zwitserse Alpen zijn fantastisch om te zien. Daarnaast rijden we bijna een uur door prachtige wijnvelden die terrasgewijs op de bergen zijn geplant. Zwitsers gaan erg creatief om met de belemmeringen van de bergen, dat is naast de wijnvelden ook te zien aan de infrastructuur. Dorpen en steden zijn tegen bergen opgebouwd, met indrukwekkende tunnels en bruggen die ze bereikbaar maken.
Rond een uur of 17:30 komen we aan in Milano Centrale. Eerste indruk van Milaan is het grote station, vol met tv schermen met Italiaanse reclames. Hadden ze misschien beter voor reisinformatie kunnen gebruiken, maar dat ter zijde. Het station is opgetrokken uit marmer en doet een beetje denken aan de grootsheidswaanzin van Mussolini; op het station staan reusachtige beelden van leeuwen, die waarschijnlijk moeten doen terugdenken aan de grote dagen van het Romeinse rijk.
De eerste minuten in Italië zijn voor mij een feest van bevestiging van het stereotype beeld van de Italiaan; de carabinieri (Italiaanse politie) lopen trots rond in hun macho uniformen, de eerste verkoper die we tegenkomen op straat verkoopt reusachtige Italiaanse zonnebrillen, de weg naar ons hotel wordt versperd door wegwerkzaamheden en de wegen oversteken is levensgevaarlijk, aangezien Italianen racen en niet stoppen voor zebrapaden. Wat ons ook opvalt...de stad is ontzettend schoon! Nergens ligt vuil op straat en zelfs de metrostations zijn helder verlicht en keurig opgeruimd. Ze ruiken zelfs fris. Later zullen we ontdekken hoe de stad zo schoon is, maar dat straks.
Doordat het al laat is, hebben we weinig tijd om de stad te verkennen. We moeten nog eten en het is al 18:30 geweest eer we het hotel uitlopen. Ik kan jullie daarom weinig vertellen over de stad zelf. Hoofdattractie van Milaan is de Duomo, een reusachtige kathedraal. In de 14e eeuw werd de eerste steen gelegd, in 1965 de laatste. Inmiddels staat een van de torens al weer in de steigers. Helaas kunnen we niet meer naar binnen vanwege het tijdstip.

Naast de Duomo ligt het overdekte winkelcentrum van Milaan. Hier zitten een paar van de grootste modeketens en als je er een broodje koopt, is heel je vakantiebudget in een keer op. Het is nog gezellig druk, maar inmiddels beginnen de banken rondom het centrum te sluiten en gaan de zakenlieden op zoek naar eten. Tijd voor ons om hetzelfde te doen, we lopen via Via Mercato (via is het Latijnse en Italiaanse woord voor straat, geen typefout :-P ) richting San Simpliciano en stoppen halverwege om op een terras te gaan zitten. Uiteraard niet de goedkoopste optie, maar we hebben honger. Bovendien serveert dit restaurant Ossobuco met risotto, een Italiaanse specialiteit van kalfsvlees. Sharon neemt de Ossobuco, ik neem een zeebaars bereid op Italiaanse wijze (met tomaat, kappertjes en olijven). Het eten is heerlijk en uiteraard mag na afloop een toetje en een goede kop koffie niet ontbreken. De cappuccino is perfect; het schuim is zo dik, dat er niet alleen suiker, maar ook een boot vol Afrikaanse vluchtelingen op zou kunnen blijven drijven.

's Avonds laat in ons hotel komen we erachter hoe Milaan zo prachtig schoon blijft; midden in de nacht rijdt er maar liefst 2x een bezemwagen langs die de straten veegt. Ons hotel ligt nota bene in een zijstraatje ver buiten het centrum van Milaan. Wie mooi wil zijn, moet slaapgebrek lijden.