Dag 5 - Paris

het Louvre

overcast 20 °C
Bekijk Interrail trip op Theemp's reiskaart.

Onze eerste volle dag in Parijs is aangebroken en van tevoren hadden we al lang uitgekeken naar waar we vandaag naar toe zouden gaan; het Louvre! Het Louvre is voor de meeste mensen bekend als het museum uit de Da Vinci code en uiteraard omdat de Mona Lisa hier hangt. We besloten een kleine omweg te nemen, om over de Champs Élysées naar het Louvre toe te lopen. De Champs Élysées is eigenlijk niks meer dan een hele lange en brede weg door het centrum van Parijs, met aan het begin (of het eind) de Arc du Triomf en aan het eind (of het begin) Paleis het Louvre. De grootse paleizen, triomfbogen en andere imposante bouwwerken maken het geheel erg indrukwekkend. Misschien ook een leuk idee om midden op de a2 in Nederland iets van een grote triomfboog te plaatsen.

Normaal is de route naar het Louvre erg mooi, omdat je deze al in de verte kan zien liggen, ware het niet dat de Fransen nu al aan het voorbereiden zijn op quatorze Juillet. Op 14 juli vieren de Fransen het begin van de Franse revolutie met een grote optocht over de Champs Élysées. Langs de weg waren daarom overal grote tribunes opgetrokken om alle VIP gasten een zitplaats te geven.
Ondanks dat, blijft het Louvre zichtbaar aanwezig. Het Louvre is meer dan 60.000 vierkante meter groot en er ligt een enorm park voor vol met standbeelden en fonteinen. Het Louvre is begonnen als een burcht, waar meerdere heersers in de loop van de tijd extra gebouwen aan toevoegden. Ik vraag me af wat de vraagprijs op Funda zou zijn voor dit optrekje.

Om het Louvre in te komen, moesten we wel even in de rij staan. De entree ligt onder de nieuwbouw glazen piramide (gehaat door de Fransen, die hem spuuglelijk vinden). Hieronder kom je uit in een groot centraal punt van waaruit je de 3 vleugels van het museum kan bezoeken. Elke vleugel heeft een soort van thema, met tienduizenden kunstvoorwerpen uit de hele wereld. Meeste zijn daar gekomen door de plundertochten van Napoleon. Onze eerste stop is de Denon vleugel. Dit is het meest populaire en meest drukke gedeelte van het museum, door 1 klein stom schilderij. Hordes mensen verdringen zich om een foto te kunnen maken van de Mona Lisa, waardoor het niet meer te doen is om het schilderij eens goed van dichtbij te kunnen bekijken. Voor de liefhebbers, ik heb een redelijk scherpe foto van het schilderij, leuker is echter de foto van de mensen die het schilderij fotograferen. Als je het schilderij wil zien, adviseer ik wikipedia.

Gelukkig is er veel meer te zien dan de Mona Lisa en al snel slenteren we door de prachtige gangen vol met schilderijen. Ik moet Sharon strak aan de lijn houden, om te zorgen dat ze niks aanraakt. Veel schilderijen beelden prachtige verhalen af, of zijn een weergave van mensen van vroeger. De mensen moeten wel uren hebben geposeerd voor een schilderij. Wat ik niet snap is dat sommige mensen niet aan de schilder hebben gevraagd hun wat mooier te laten lijken dan ze zijn...Foto hieronder is het mooiste schilderij van de lelijkste man.

Tijd voor ons om naar de Sully vleugel te gaan, waar onder andere de resten van het oude Louvre te zien zijn. Daarnaast is er een collectie van Romeinse, Griekse en Egyptische kunst. Omdat we inmiddels behoorlijk flauw waren van de drukte, tekort aan eten en het lange lopen, kan ik niet meer zeggen over deze vleugel dan dat het een indrukwekkende collectie is van potten, pannen en beelden (excuses aan de kunstliefhebbers!).
We gaan snel naar de Richelieu vleugel om wat te eten in het prijzige restaurant (14 euro voor een tosti), volgens Sharon wel een tosti die een Kramer zou waarderen (er ligt een centimeter kaas bovenop). Uitzicht is wel mooi, we kijken uit op het plein met op de achtergrond de Eiffeltoren. Vol energie en een paar euro's lichter hebben we weer goed de mogelijkheid te genieten van de Richelieu vleugel. Hierin bevinden zich een aantal tentoonstellingen, de eerste zijn standbeelden. Hier laat Sharon nog een alarm afgaan, omdat ze weer een beeld van een naakte vent wilde aanraken (ok, was misschien geen naakte vent, maar maakt het verhaal leuker :-) ), gelukkig komen we ongezien weg.
De beelden zijn werkelijk fantastisch, zelfs de gezichtsherkenning van mijn camera werkt op de beelden. Mooiste beeld vond Sharon de onderstaande.

Tweede tentoonstelling is de kamer van Napoleon III, een zeer decadent ingericht deel van het paleis wat vroeger de woon/werkkamers waren van Napoleon III. Dit is een deel waar je foto's blijft maken; heb je net een mooie kroonluchter op de foto gezet, kom je in de volgende kamer een 2x zo grote kroonluchter tegen. De grootste heb ik voor jullie bewaard.

Tot slot lopen we nog even over de tentoonstelling van Franse kunst door de eeuwen heen, een prachtige verzameling van wandkleden, meubilair, servies, sieraden, wapens, kleding, horloges en nog veel meer. Al dat lopen en kijken gaat je niet in de koude kleren zitten, onderstaande illustratie is een artist impression van Sharons humeur. Al met al een zeer vermoeiende maar ook zeer indrukwekkende dag!

Ter afsluiting nog dit; het eten! Vandaag waren we een beetje te moe om weer uit eten te gaan en hebben we besloten het te houden bij du pain, du vin et du Boursin! Aangevuld met wat vers fruit hebben we heerlijk genoten van ons eenvoudige avondeten.

Geplaatst door Theemp 12:10 Gearchiveerd in Frankrijk Reacties (1)

Dag 4 - Kortrijk - Paris

au revoir Belgique, bienvenue en France!

Bekijk Interrail trip op Theemp's reiskaart.

Vandaag staat 1 van onze langste reizen op het programma; van Kortrijk in België naar Parijs in Frankrijk. Met de TGV (train a grand vitesse) kan je al in 2 uur naar Parijs, maar aangezien onze kaart niet geldig is on de TGV, nemen we het lokale boemeltreintjes. In Frankrijk wordt dat afgekort met TER (train entre regionale), maar volgens ons staat het eerder voor train escargot regionale (escargot = slak). Geplande tijd is maar liefst 3,5 uur.
Maar goed dat voor later, we zijn tenslotte Kortrijk nog niet uit! We eten eerst nog een uitgebreid ontbijt in onze B&B (versgeperst sapje, fruitstukjes, croissants, broodjes, vleeswaren, zalm, kaas, rijstpapje, yoghurt met druiven, zachtgekookt eitje en een kopje koffie/thee toe), babbelen nog wat met onze hostess (die zondag naar Almere gaat, de wereld is niet zo groot!) en verlaten uiteindelijk iets na 10:30 uur de B&B.
Op station Kortrijk centraal moeten we maar liefst tot 11:35 wachten tot onze trein komt. De Belgen hebben daar echter iets op bedacht; spoortje wisselen. Werkelijk elke trein vertrekt van een ander spoor dan aangegeven en tussendoor wordt gewisseld. Gelukkig hebben we geen haast en genieten we in alle rust van het schouwspel. Na een uur hebben we echter nog geen kilometer spoor afgelegd en nog ruim 300 kilometer te gaan.

Nu hoor ik jullie bijna denken (als het geluid van de gezellige Parijse bistros niet door het openstaande raam naar binnen zou klinken): "is dat niet vreselijk saai zo'n lange treinreis?" Nou...nee. Ik zal uitleggen waarom. In de trein hangt een gemoedelijke sfeer, gecreëerd door locals die op en neer reizen, gemixt met toeristen zoals wij. Er zitten zelfs een aantal mede interrailers in de trein, te herkennen aan de reusachtige backpacks en de verdwaalde blik in hun ogen. Wij vallen wat dat betreft wel een beetje uit de toon met onze kleine koffertjes. De meeste backpackers kunnen met gemak 2 van onze koffers meesjouwen op hun rug. Sterker nog, enkelen zouden zelfs mij kunnen meesjouwen op hun rug. Terug naar de treinreis en wat het zo leuk maakt. Buiten de trein valt enorm veel te zien. Het is net een soort aflevering van National Geografic Channel, waar het ene na het andere mooie, opmerkelijke of interessante beeld voorbij komt. Zo reizen we door de goudgele graanvelden, die als een gouden deken over het glooiende heuvellandschap liggen. Tussendoor komen we door kleine dorpjes, met stations bestaande uit niets meer dan een bak grind met daarin een bordje met de naam van het station. Af en toe komen we langs grotere dorpen met verrassend mooie kerkjes, zoals het dorp Albert, bekend van de hangende maagd (en dus niet de boodschappenservice!). De hangende maagd is een reusachtig gouden beeld van de maagd Maria, geplaatst bovenop een kerktoren met een dak van goud. In de 1e wereldoorlog werd de toren echter geraakt door een bom, waardoor de maagd scheef kwam te staan. De legende ging dat als de maagd van de toren zou vallen, de oorlog voorbij zou zijn. De maagd is nooit gevallen, later wel gerestaureerd.

Naarmate we Parijs naderen (het is inmiddels 16:00) verandert het landschap. De kleine dorpjes veranderen in grote dorpen. De ruimte tussen de dorpen wordt ook steeds kleiner. Op een gegeven moment is er geen ruimte en rijden we door de buitenwijken van Parijs. "Paris Nord, gare termini" schalt door de trein. Dit blijkt het startschot voor een grote hindernisbaan. Paris Nord heeft 43 sporen (of meer, maar verder hebben we niet geteld), meerdere metrohaltes en een busstation. Wij kwamen aan iets na 17:00, middenin de avondspits. Het leek wel een groot mierennest, iedereen rent en niemand heeft tijd om rustig aan te doen. Stilstaan kan nauwelijks, de stroom mensen duwt je voort, lopen is moeilijk doordat mensenstromen elkaar voortdurend kruizen. Gelukkig hadden we snel het metrosysteem door, waardoor we in ieder geval een deel van de toeristen achter ons konden laten. Het metrosysteem werkt goed, maar is reusachtig. Om uiteindelijk de metro uit te komen en weer daglicht te zien, duurde zelfs op het wandeltempo van de spits bijna 10 minuten. Toen was het nog orienteren en op zoek gaan naar ons hotel.
Het hotel ligt in de wijk Montparnasse, een kunstenaarswijk in Parijs. Het hotel zelf is een klassiek gebouw, met oude kamers, of, als ik ze moest verkopen, authentieke kamers. Er is een kleine trap naar boven en een nog kleinere lift. Peter Beense had hier zeker nooit ingepast.

De straat waarin het hotel ligt, is een kleine, gezellige straat vol met bistro's en restaurants. Eigenlijk lijkt de hele wijk wel een groot bistro restaurant en dat blijft ook de hele middag en avond zo. Wij aten vrij laat (we kwamen 20:30 het restaurant binnen), maar mensen eten hier ook rustig om een uur of 22:00. Op het moment van schrijven zitten er zelfs nog mensen buiten te tafelen. Erg bemoedigend voor de dag van morgen, als we Parijs echt gaan verkennen! Stay tuned, au revoir!

Geplaatst door Theemp 14:09 Gearchiveerd in Frankrijk Reacties (0)

Dag 3 - Brussel - Kortrijk

Rustdag

rain 22 °C
Bekijk Interrail trip op Theemp's reiskaart.

Dag 3 in het schone België, tijd om ons richting het zuid-westen van Vlaanderen te begeven. De trein brengt ons door plaatsjes als Denderleeuw en Zottegem naar onze nieuwe bestemming Kortrijk (ligt vlak bij Pijpelap, Poeselhoek en Kreupel, geen grapje). Kortrijk is zo'n Belgisch plaatsje waar je in eerste instantie geen reden voor kan bedenken om te bezoeken (behalve dan dat het de geboortegrond is van het Omer bier). Na alle drukte is er echter geen betere plaats om lekker tot rust te komen en van het Belgische leven te genieten dan in Kortrijk. Het ligt vlak bij de Franse grens, toch kan je er nog Nederlands spreken. Er zijn 2 tot 3 pleinen omringd door cafe's, bistro's en restaurants. Verder staan er nog een paar oude gebouwen overeind, die het geheel charme geven.

Vooraf hadden we dag 3 al als rustdag ingepland, wat maar goed is ook. Onze spieren doen pijn van alle kilometers lopen door de vorige 2 steden. Aangezien Kortrijk niet zo groot is, volstaat een klein rondje. We slapen in een Bed and Breakfast, met een mooie kamer en een zacht bed voor onszelf. Ons raam kijkt uit op een kleine patio, vol met klimop. De eigenaresse is vriendelijk en heeft een weimaran als hond. Dit ras kennen we toevallig van mijn broertje, die een kruising heeft tussen een weimaran en een labrador. De hond doet zo toch weer even aan thuis denken.
Na ons rondje lopen en de inspectie van onze B&B, is het alweer lunchtijd. Dit keer eten we bij bistro Allo Allo. Voor de Allo Allo kenners, er lopen hier geen mensen met een gek Frans accent rond, wel een paar Duitsers overigens. Het eten is simpel en goedkoop en overheerlijk. Even een kleine quizvraag voor de volgers van dit blog: "Wat is de levensbedreigende factor voor mij op onderstaande foto?" Hint: het is niet Sharon :-). Antwoord staat onderaan.

Na de zware lunch is het tijd voor een ontspannend middagdutje voor Sharon en lees ik me vast in in de Franse taal. Morgen gaan we namelijk Frankrijk in en zullen we ons moeten behelpen met mijn belabberde Frans, Engels sprekende Fransen en als die niet bestaan, kunnen we nog altijd proberen heel hard Nederlands tegen ze te schreeuwen. Er komen zoveel Nederlanders naar Frankrijk, je zou zeggen dat de Fransen dat inmiddels wel moeten begrijpen :-). Morgen gaat niet alleen de taal veranderen, ook het drinken. Vandaag is de laatste dag dat ik nog kan genieten van pilskes (noot van de vertaler: pilske = bier). Hierna zal ik moeten overschakelen op wijn.

'S avonds is het tijd om nog even uitgebreid te gaan dineren in de stad. Het hoost inmiddels van de regen, maar dat mag de pret niet drukken. We gaan lekker op een overdekt terras bij een eetcafé zitten. Waar er 's middags geen mens te bekennen was op straat, komen nu overal mensen vandaan en zit de sfeer er goed in. Wij eten als voorafje een pastinaak soepje (google het als je het niet weet wat een pastinaak is, cultuurbarbaren :-D ), iets wat we nog nooit hadden geproefd. Ik zit nog vol van de uitgebreide lunch, maar met moeite werk ik nog een hoofdgerechtje weg (scampi's in een kreeftensausje), Sharon heeft nog ruimte voor een complete lap ossehaas.

Tot slot slaagt Sharon ook nog even in haar 3 jarige missie; het eten van creme Brulee! Al bijna 3 jaar probeert ze het weer ergens te eten, maar tot nog toe lukte het niet (was er niet, was op of was de verkeerde creme). Tot vandaag! Onze geweldige ober hield speciaal op Sharons verzoek creme Brulee apart en onder genot van een glaasje port heeft ze het hele bakje leeggegeten! Een mooie afsluiter van onze toch al mooie tijd in België.
Tot slot, het antwoord op de quizvraag: Er liggen bietspruiten op mijn bord, ook wel bekend van het bevatten van de EHEC bacterie.

Geplaatst door Theemp 12:45 Gearchiveerd in België Reacties (0)

Dag 2 - Brussel - Brugge _Brussel

Dagje historie

Bekijk Interrail trip op Theemp's reiskaart.

Voordat ik begin met het schrijven van het verslag, moet er toch wat van mijn hart; Waar in België ligt het dorp van Samson en Gert? Dit is de gedachte die door mijn hoofd raast als we per trein door allerlei kleine Belgische dorpjes rijden. We zijn op weg naar Brugge, een van de best bewaard gebleven middeleeuwse steden van Europa. Als we aankomen is het slecht weer en valt er zelfs een flinke bui. Dit mag de pret niet drukken, we schuilen onder een mooi middeleeuws poortje. Na de regenbui slenteren we over de kasseien (de vijand van elke vrouw met hakken, aldus Sharon) naar het centrale plein. Er is een markt bezig waar we kort doorheen lopen. Eigenlijk verkopen Belgen alleen maar wafels, kaas, chocola en Vlaamse friet. Friet speelt zelfs zo'n grote rol in het leven van de Belgen, dat er een museum van is.

Aangezien wij thuis geen friteuse hebben, mochten we niet naar binnen :-). Er is zoveel te zien in Brugge, dat een museum zonde van de tijd is. De straten zijn eigenlijk een groot open lucht museum en deed mij denken aan Trinidad in Cuba (of Disneyland, maar zonder Mickey Mouse). Door Brugge stromen een paar kanalen, die veel mooier en schoner (een Belg zegt proper) zijn dan in Amsterdam. Ook hierlangs staan prachtige huisjes met allerlei verschillende gevels. Buiten het centrale plein is het ook nog eens lekker rustig en kom je niet veel mensen tegen. Hierdoor konden we volop genieten van de omgeving.
Een van de absolute hoogtepunten van Brugge (als we er een moeten noemen) was de Heilig Bloed Basiliek. Deze basiliek herbergt een relikwie die stamt uit de laatste kruistochten. De legende gaat dat dit relikwie het bloed van Jezus Christus bevat. Of dat waar is betwijfel ik, maar ze hebben het wel heel mooi ingepakt. De hele muur is beschilderd, verlicht door prachtige glas in lood ramen. Het relikwie ligt in een altaar wat volledig van zilver is gemaakt en wordt omgeven door 2 standbeelden van engelen. De rust en alle pracht kregen zelfs Sharon even stil.

Gelukkig hadden we ook tijd voor aardse zaken en stopten we even in een bierwinkel, om een speciaal biertje te kopen. Uit betrouwbare bronnen had ik gehoord dat er in België een tekort is aan Omer (Omer is een traditioneel lichtblond gistend bier). Inderdaad konden we in de winkel het bier niet vinden en ook navraag hielp niet, totdat.... we het uitspraken als Ohmèr! We hebben een fles weten te bemachtigen van dit bijzondere biertje.

Van het slenteren en het kijken naar bier krijg je trek, dus zijn we op zoek gegaan naar een goede eetgelegenheid. Tijd dus voor een kleine lunch. Mijn lunch bestond uit 3 gangen, vergezeld met een fris lokaal biertje, die van Sharon uit 2 voorgerechten (kan ook, Belgen kijken je wel raar aan :-) ). Het eten was heerlijk, alleen in onze ogen wel meer een diner. Zo had ik als 2e gang lapin a la bière, een konijn bereid in bier. Voor ons zelfs genoeg reden om te besluiten dat we s'avonds niet meer uit eten gaan! Wel wil ik kort nog even zeggen dat Belgen een soort natuurlijke obers zijn. Een blik is genoeg om je glas bij te vullen en verder zeer attent om de gast extra eten te verkopen.

Van Telsell hebben we altijd geleerd dat afvallen het snelste gaat met een trilplaat. Om onze maaltijd eraf te werken, besloten we dus een ritje te maken per koets (deze trillen behoorlijk op de kasseien). Een koets geeft een koninklijk gevoel, zeker als het paard over een paar toeristen heen walst die niet voor je aan de kant gaan. Sharon miste alleen nog haar hoepeljurk, verder waande ze zich volledig in een kostuumdrama.
Na onze rit was het wel welletjes, na ruim 5 uur rondlopen in de stad waren we bekaf. Tijd om terug te keren naar ons hotel en lekker uit te rusten met een warm bad!

Geplaatst door Theemp 10:38 Gearchiveerd in België Reacties (0)

Dag 1 - Brussel

we zijn onderweg!

Bekijk Interrail trip op Theemp's reiskaart.

's ochtends vroeg (voor onze begrippen) staan we klaar om te vertrekken. We eten alvast een croissant om in de Franse stemming te komen, dan is het op naar de 1e treinrit! Van Almere rijden we naar Amsterdam, waar 11 uur onze trein vertrekt. Te laat, maar ja daar hebben we zelf ook een handje van :-).
13:45 komen we aan op Bruxelles midi, of voor degenen die geen Frans spreken; Brussel zuid. We moeten nog even wachten tot we ons hotel in mogen, inchecktijd is pas 15:00... Gelukkig is een terrasje nooit ver weg! Na een frisse salade is het tijd om naar ons hotel te gaan. Ornan leidt de weg, wat helaas niet zo goed afloopt.... Vol vertrouwen leid ik Sharon naar ons hotel, waar ik in mijn beste Belgisch incheck. Helaas zijn we niet bekend in het systeem. Gelukkig helpt de beste meneer ons goed en komen we zo aan op onze kamer...waar ik me bedenk dat we in het verkeerde hotel zijn ingecheckt! Foutje, kan de beste overkomen :-). Dankzij mijn charme en geweldige Belgische uitspraak (Allez meneer, wij hebben een kleine vergissing begaan!) loopt het allemaal goed af :-). Ons echte hotel is ook veel hipper (we hebben rood en geel WC papier)
rood-geel WC papier

Tijd om de stad in te gaan! Het is superwarm (28 graden in de schaduw), maar dat houdt ons niet tegen. Met onze speciale backpackers drinkflesjes blijft ons water en ons hoofd supercool(koel). Sharon vindt Brussel maar een soort Den Helder, na een 3 uur durende rondleiding denkt ze daar gelukkig anders over :-). Prachtige parken, grootse paleizen, oude charmante straatjes en natuurlijk heel veel eettentjes maken een goede indruk. Uiteraard zijn we toeristen en kan een bezoek aan Manneke Pis niet ontbreken. We vonden ook zijn harige broer, Leeuwke Pis

Tot slot is het tijd om lekker te gaan eten. Ondanks dat je over de eetcafes struikelt, was het toch even zoeken naar de juiste. Als we er eenmaal zijn, stelt deze niet teleur! Ik eet gevogelte gekookt in een biersaus, Sharon eet een stuk op de huid gebakken zalm met een overheerlijke saus. De Belgische bieren mogen natuurlijk niet ontbreken, een mooie afsluiter van de eerste dag

Geplaatst door Theemp 12:42 Gearchiveerd in België Reacties (1)

(Berichten 16 - 20 uit 22) « Pagina 1 2 3 [4] 5 »